5 Minit Tangani STRESSSS

~Assalamualaikum~


Setiap orang pasti akan mengalami stress. Tidak kiralah seseorang itu mempunyai kerjaya yang profesional sekalipun, pekerja pejabat, doktor, peguam, pelajar, blogger dan sebagainya. Masing-masing akan mengalami stress dengan sesuatu atau seseorang.

DAN

Lima minit bukanlah satu jangka masa yang lama, tetapi ia akan menjadikan kehidupan korang lebih baik dan positif sekiranya melakukan perkara yang boleh meningkatkan kegembiraan dan mengurangkan tekanan atau stress. 

Caranya mudah saja dengan ikuti panduan di bawah untuk mendapatkan hasilnya

UBAH SUAI TEMPAT TIDUR
Bermula setiap pagi dengan mewujudkan persekitaran tenang di dalam bilik tidur mampu memberikan emosi gembira kepada korang.Penulis buku Kebahagiaan Gretchen Rubin, menulis ramai orang akan mendapatkan ketenangan apabila melakukannya setiap pagi. Caranya mungkin dengan menghias bilik dengan kuntuman bunga, membuat semburan wangian atau menggantungkan gambar keluarga

NOTA KAKI
 nak buat pun pastikan bangun awal  yer dan jangan pulak sembur wangian banyak2, nanti ada yang pitam. 


BAWA BEKAL MAKANAN BERKHASIAT
Sebelum korang pergi ke sekolah atau ke tempat kerja, apa kata korang pergi ke dapur dan ambil buah-buahan seperti pisang, epal dan anggur atau makanan ringan berkhasiat seperti kacang, kismis atau kurma untuk dimakan atau dibawa ke sekolah atau pejabat. Dengan cara ini, apabila perut lapar pada waktu tertentu, korang hanya perlu mencapai makanan dari dalam beg dan bukannya pergi membeli biskut atau coklat. Sekurang-kurangnya ini dapat meningkatkan tahap kesihatan korang.

NOTA KAKI
jangan pulak ambik berlebih-lebihan atau ambik tu jer. nasi perlu ambik juga yer


MENGEMAS MEJA
Korang tidak mungkin dapat merevolusikan (mengemas) almari dalam masa lima minit, tetapi korang boleh menguruskan meja sama ada meja belajar atau meja kerja yang penuh dengan buku-buku yang tidak tersusun dan kertas-kertas yang berselerakkan supaya lebih kemas, bersih dan teratur. Bersihkan kertas bersepah dan tidak digunakan, cawan atau habuk pada skrin komputer dan apa-apa sahaja yang menyakitkan mata untuk dipandang. Meja yang tidak kemas akan membuatkan korang hilang tumpuan, sekali gus mengurangkan produktiviti. Persekitaran yang baik dan selesa meningkatkan motivasi korang.

NOTA KAKI
ia bukan saje dapat hilang stress malah dapat tengok meja yang kemas dan dapat beri fokus dalam sesuatu hal seperti idea nak tulis ape dalam blog atau buku karangan


MENDENGAR MUZIK
Kajian mendapati mendengar muzik bukan sahaja membantu menenangkan jiwa, tetapi merendahkan tekanan darah dan meningkatkan kegembiraan. Muzik sesuai berkuasa mengubah minda dan sikap. Jadi memuat turun lagu menerusi alat pemain MP3 dan mendengarnya ketika bekerja atau di rumah mampu membuatkan korang tersenyum sepanjang hari.

NOTA KAKI
awas, jangan bawa MP3 ke sekolah yer dan jangan dengar lagu rock sudah... lagu yang sesuai dan perbanyakkanlah mendengar ayat-ayat AL-QURAN yang tersusun indah.


MENGHIDU LEMON
Penyelidik Jepun mendapati bahan linalool yang terdapat dalam lemon, mempunyai ciri-ciri antiradang dan boleh mengurangkan tekanan manakala wangian selasih, jintan manis dan lavender baik untuk kesihatan


AKTIVITI REGANGAN
Mengangkat tangan di kepala serta meluruskan kaki adalah senaman ringkas dan berkesan mengurangkan tekanan. Ini kerana regangan membantu meningkatkan peredaran darah dan mengurangkan tekanan pada otot.

NOTA KAKI
macam kita mengeliat kurang ngantuk


LUAHKAN APA YANG TERBUKU DI HATI
Perkara ini boleh dilakukan dengan menulis perkara yang membuatkan korang stress atau mengalami tekanan. Misalnya tekanan dalam kesesakan lalu lintas, masalah dengan teman, masalah exam nak hampir atau kerja yang perlu dibuat terlalu banyak. Dengan cara ini dapat mengurangkan masalah korang.

NOTA KAKI
Ingatlah jangan sesekali buat kerja asyik tertangguh, Nanti membawa padah


MEMATIKAN PERALATAN ELEKTRONIK
Merenung skrin komputer dan elektronik sepanjang hari boleh menyebabkan korang kurang aktif dan tidak bertenaga. Jadi padamkan semua peralatan elektronik seperti komputer riba dan telefon. Ini adalah penting terutamanya membolehkan korang berehat dan bersantai sebelum tidur

NOTA KAKI
Main peralatan elektronik tu jangan lama sangat nanti boleh rosak mata jugak


SENARAIKAN KEUTAMAAN
Kerja korang akan jadi lebih mudah sekiranya korang menyenaraikan keutamaan. Ini membolehkan korang membuat susunan perkara yang perlu dilakukan terlebih dahulu dan mengelak berlakunya penangguhan. Membuat senarai dan memyemak setiap tugas juga dapat meningkatkan produktiviti korang.

NOTA KAKI
Ia juga menjimatkan masa dan mengurangkan tekanan

.
.
.
.
.
.
.
.
.
image sekadar hiasan dari encik google
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
That's all thank you
PLEASE CLICK HERE

~♥ THaNKS BaCa eNTRY eKaH! ♥ JoM KoMeN DaN FoLLoW ♥~

2 nasihat untuk Ekah Atiqkah:

AmySyahiera Malik said...

nice sharing :)

HafRizah@Dátiles.Dulces said...

wahhh tipd yg baik...tq folo saya...folo kamu juga :)

Copyright@Segala Yang Tercatat Diatas Ialah Hak Milik Ekah Atiqkah kecuali Dinyatakan