INFo: RiBuT SuRia

~Assalamualaikum~
03/02/2012

Fenomena RIBUT SURIA yang telah menggemparkan seluruh dunia ekoran kitaran aktif matahari yang dipercayai berlaku sejak minggu lalu.

Ribut suria yang dirakam dengan menggunakan teknik imejan yang berlainan pada 
Ahad 11 p.m. 22 Januari 2012.


aPa iTu RIBUT SURIA ???
Satu fenomena letusan suar matahari (flare) dan semburan jisim korona (Coronal Mass Ejection, CME) telah dilaporkan berlaku di permukaan matahari pada 22 Januari lalu yang dikesan melalui satelit khas pemantauan matahari, SOHO dan STEREO milik NASA dan ESA. Letusan ini telah menyebabkan fenomena ribut geomagnetik di bumi pada 22 Januari sekitar jam 15:00 UT (jam 23:00 Waktu tempatan).

Untuk rekod, matahari adalah sebuah bintang bersaiz sederhana dan mempunyai aktiviti luaran (permukaan) seperti pembentukan tompok hitam (sunspot), penyemburan tenaga melalui fenomena seperti suar matahari (flare) dan penyemburan jisim korona yang boleh menyebabkan fenomena ribut suria (solar storm). Aktiviti matahari ini mempunyai kitaran ‘senyap’ dan juga ‘aktif’ selama 11 tahun yang berulang yang dikenali sebagai kitaran suria (solar cycle).

Fenomena di mana matahari mengalami aktiviti ‘aktif’ ini di kenali sebagai solar maksimum (solar max) yang dijangka akan berlaku dalam tahun 2012 hingga 2013. Kesan fenomena ribut suria dan interaksinya dengan medan magnet dan lapisan ionosfera bumi boleh menyebabkan ribut geomagnetik yang mana boleh menyebabkan gangguan kepada sistem komunikasi radio  dan radar, sistem satelit dan gangguan kepada sistem navigasi seperti kompas yang berpandukan kepada magnetik bumi dan fenomena kenampakan aurora di kutub utara dan selatan bumi.

Ribut geomagnetik yang sangat kuat seperti yang berlaku pada tahun 1989 telah menyebabkan arus aruhan yang menyebabkan kebakaran alat transformers di jaringan elektrik voltan tinggi di Wilayah Quebac, Kanada.

KeSaN RiBuT SuRia ???


Kesan fenomena ribut suria dan interaksinya dengan medan magnet dan lapisan ionosfera Bumi boleh menyebabkan ribut geomagnetik yang memberi gangguan kepada sistem komunikasi radio dan radar, sitem satelit dan sistem navigasi seperti kompas berpandukan kepada magnetik Bumi, selain fenomena kenampakan aurora di Kutub Utara dan Selatan Bumi.



Foto
KOMBINASI gambar NASA menunjukkan perkembangan sinaran cahaya luar biasa pada matahari dilaporkan boleh mengganggu sistem komunikasi pesawat dan satelit.

Foto
DELTA Air Lines telah melencongkan laluan penerbangan beberapa pesawatnya di antara bandar Detroit dan destinasi di Asia bagi mengelak ribut suria.

Fenomena aurora yang terhasil akibat ribut suria dapat dilihat di Norway pada Rabu (25 Januari 2012).



MEMANG 

INDAH BILA DIPANDANG 
CANTIK DI MATA

TAPI.....



.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
SEBELUM ITU
.
.
oNe KLiK PLeaSe
~SEMALAM ADALAH KENANGAN~
~HARI INI ADALAH KENYATAAN~
DAN
~ESOK MERUPAKAN SEBUAH IMPIAN~

~♥ THaNKS BaCa eNTRY eKaH! ♥ JoM KoMeN DaN FoLLoW ♥~

0 nasihat untuk Ekah Atiqkah:

Copyright@Segala Yang Tercatat Diatas Ialah Hak Milik Ekah Atiqkah kecuali Dinyatakan